I dag ved man, at musik har stor betydning for det spæde barn. Musik stimulerer barnets udvikling.
Spædbørn, der stimuleres musikalsk, pludrer mere, er mere fysisk aktive, er mere interesseret i social kontakt, og når vi synger med de små, formidler vi ægte glæde.
Salmer og salmemelodier er specielt gode på grund af de nuancerede klange, og i kirkerummet er der mulighed for at skabe nogle meget gode lyde, som barnet bliver optaget af og suger til sig.
De fleste kan synge ”Oles nye autobil” og ”Se den lille kattekilling” for deres børn – og bliv endelig ved med det! Men hvorfor ikke udvide det til at gælde salmer, der kan give børnene en tryghed og ballast, de kan have med sig hele livet sammen med mor/far?
Spædbørn, der stimuleres musikalsk, pludrer mere, er mere fysisk aktive, er mere interesseret i social kontakt, og når vi synger med de små, formidler vi ægte glæde.
Salmer og salmemelodier er specielt gode på grund af de nuancerede klange, og i kirkerummet er der mulighed for at skabe nogle meget gode lyde, som barnet bliver optaget af og suger til sig.
De fleste kan synge ”Oles nye autobil” og ”Se den lille kattekilling” for deres børn – og bliv endelig ved med det! Men hvorfor ikke udvide det til at gælde salmer, der kan give børnene en tryghed og ballast, de kan have med sig hele livet sammen med mor/far?
Det kræver ingen særlige forudsætninger at deltage i babysalmesang – det er ikke vigtigt om ”man kan synge”. Det er mors/fars stemme – den kendte stemme – der er grundlaget.
Når man har valgt at få sit barn døbt, har man også forpligtet sig til at oplære det i kristendommen, og her er de danske salmer et væsentligt bidrag, men mange tror ikke, at små børn får noget ud af salmer.
Skjern Kirke vil gerne tilbyde forældrene en støtte til at kunne synge salmer med deres små børn.
Derfor inviterer vi til ”Musikalsk legestue – Babysalmesang” i kirken.
Benny Andersen skrev i 1993
”Mit tidligste liv
omfavnet af varme
blidt skvulpende velvære
en nynnende
kvindestemme
viste sig senere at være
min mors og en
klimprende strengeleg som
fik mig til at slå en
kolbøtte i vandet
genkendte jeg senere som
fars banjo alt var her og
behøvede ikke at forstås.”